Ручка газу або Акселерометр
Привіт друзі!
Дивовижно, наскільки сильно на пробіг електровелосипеда впливає сам факт наявності ручки газу. Адже коли її немає, і ти змушений крутити педалі, а велосипед тобі допомагає — це одне. Але зовсім інше, коли вона в тебе під рукою, і під час їзди в гірку так і тягне нею скористатися!
По суті, ручку газу використовує більшість електровелосипедистів.
Сьогодні я пропоную ознайомитися з різноманітністю та пристроєм ручок газу для електровелосипедів, а також розглянути їхній принцип роботи.
Різновиди
Залежно від того, як здійснюється керування, ручки газу діляться на такі типи:
- Full-twist, або ручка мотоциклетного типу, — коли обертається вся ручка цілком;
- Half-twist, коли обертається половина ручки;
- Курок, коли сама ручка не обертається, а керування здійснюється великим або вказівним пальцем.
Крім цього, залежно від необхідної функціональності, ручки газу бувають:
- Як є, без додаткових елементів;
- З кнопками сигналу та увімкнення світла;
- З кнопками увімкнення електровелосипеда та вибору режиму їзди;
- Зі світлодіодними індикаторами;
- З індикаторами напруги батареї;
- З рідкокристалічними дисплеями.
Відповідно, залежно від функціональності змінюється й кількість дротів, які йдуть від ручки газу до контролера.
Ручка газа Full-twist
Якщо подивитися ручки газу, які замовляються на Alixpress найчастіше, — виявиться, що це Full-twist (пошкоджувана повністю).
Та частина, з якої виходить дріт, кріпиться на кермі за допомогою шестигранника, а вся інша частина обертається.
Єдине перевага ручки газу цього типу, на мій погляд, - відчути себе "як на мотоциклі", але воно перекривається її великою вадою.
Величезний мінус полягає в тому, що за таку ручку неможливо надійно триматися одночасно з керуванням — якщо під час їзди застосовується екстрене гальмування, велосипедист, рухаючись інерцією, може випадково повернути її не в сторону вимкнення, а навпаки — в бік збільшення газу. Але це за японськими відчуттями та з огляду на мій досвід.
Крім того, якщо просто взяти увімкнений електровелосипед за цю ручку, можна випадково її повернути й велосипед поїде. Машинно намагаючись його водночас утримати, ми повернемо ручку ще більше. Такі випадки трапляються, причому не рідко.
Ручка газу Half-twist
Безпечнішою є ручка газу Half-twist, у якої обертається лише половина ручки, а друга половина зафіксована на кермі. Отже, можна триматися за стаціонарну половину, а газувати обертовою половиною.
Недостатком такої ручки газу є те, що за тривалої активної їзди рука починає затікати — оскільки вона перебуває в напруженні через потребу триматися тільки правої половиною пензля.
Ручка газу куркового типу
Це найкомпактніша серед ручок газу, як наслідок — її легше встановити так, щоб вона не заважала іншому органі керування — перемикачу швидкостей.
Насправді немає однозначної відповіді, яка з ручок газу краща. Хтось звик їздити на мотоциклі та його повністю влаштовує Full-twist, хтось звик газувати курком, а мені, наприклад, подобається Half-twist.
Ручки газу розширеної функціональності
Деякі комплекти з електрифікації велосипеда не містять дисплея як окремого компонента — його функцію виконує дисплей або індикатор, вбудований у ручку газу.
Наприклад, ця ручка газу куркового типу має перемикач для увімкнення велосипеда й індикатор напруги батареї.
Звичайно, під час використання такої ручки газу без окремого дисплея не можна буде вибрати ступінь допомоги під час асистентського режиму, але деякі його просто не використовують.
Інший варіант — ручка газу Full-twist зі світлодіодним індикатором рівня заряду батареї та кнопкою увімкнення світла. Хоча на цю кнопку можна під'єднати функцію вмикання контролера та також обійтися без дисплея.
У деяких випадках замість кнопки встановлюється замок із вбудованими контактами — щоб не можна було ввімкнути електровелосипед без ключа.
Насправді різновидів досить багато, не буду перераховувати їх усі. Нумо краще зазирнемо всередину деяких із них і подивися, як там усе влаштовано.
Пристрій ручки газу електровелосипеда
Для початку розкриємо ручку газу куркового типу. Вона складається з обертової частини, на якій розташований сам курок і магніт. Пружина забезпечує повернення ручки.
Коли ми натискаємо на ручку, магніт, що розміщений на обертовій частині, переміщається повз датчик Холла, коли відпускаємо — пружина змушує його рухатися у зворотному напрямку.
У цьому разі сам датчик Холла розпааний на платі, а плата вставляється в спеціальний паз у корпусі ручки.
Датчик Холла тут аналоговий, модель 49Е, на відміну від цифрового, використовуваного в датчиках гальма (41F).
Напруга на виході датчика залежить від напруги живлення й змінюється пропорційно до напруженості магнітного поля, яке на нього діє.
А тепер, щоб порівняти, зверніть увагу на пристрій ручки газу з вбудованим індикатором напруги та перемикачем. Для того, щоб дістатися до внутрішнього проведення, відкручуємо 5 саморізів на корпусі.
Для непідготовленого читача цей різновид може здатися плутаниною дротів, але насправді все дуже просто.
Ліворуч розміщений індикатор напруги. У вихідному положенні він нічого не показує. Коли електровелосипед увімкнений, він зображає напругу батареї в вольтах, що дає нам чудове уявлення про те, коли батарея розрядиться й скільки можна ще на ній проїхати.
За жовтим дротом приходить батарейна напруга (плюс), далі під час увімкнення перемикача він надходить по червоному дроту на індикатор напруги та по синьому дроту повертається на контролер електровелосипеда для його увімкнення.
Чорний дріт — це "GND", його ще називають "земля" або "спілковий дріт". По суті це мінус батареї, і він йде на індикатор напруги та на центральний контакт датчика Холла.
червоний дріт, що входить до ручки газу — це напруга живлення датчика Холла, значення +5 вольтів. А за зеленим дротом у контролер надходить вихідний сигнал датчика, що змінюється залежно від положення ручки. За цим сигналом контролер визначає, скільки потужності подавати на двигун.
Сподіваємося, інформація була для Вас корисною або просто цікава.